PKM Jaworzno rozpoczęło testowanie autobusu wodorowego marki Solaris. Celem inicjatywy jest zbadanie potencjału technologii wodorowej w transporcie publicznym.
W obliczu rosnącego zainteresowania rynku rozwiązaniami niskoemisyjnymi, Air Products, światowy lider w produkcji i dystrybucji wodoru, rozpoczyna strategiczną współpracę z miastem Jaworzno w zakresie przeprowadzenia pilotażowego pokazu potencjału technologii wodorowej w transporcie publicznym.
Począwszy od 2 marca, przez cały miesiąc PKM będzie testować autobus wodorowy marki Solaris. Inicjatywa jest realizowana na zamówienie Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie, a jej celem będzie przetestowanie korzyści płynących z wdrożenia bezemisyjnego systemu komunikacji miejskiej oraz łatwości zastosowania i bezpieczeństwa technologii wodorowej na potrzeby transportu miejskiego.
Autobusy zasilane wodorem to przyszłość transportu miejskiego. Umożliwiają ograniczenie zanieczyszczenia powietrza oraz zmniejszenie emisji spalin samochodowych w sposób zrównoważony i efektywny kosztowo. Ograniczenie śladu węglowego komunikacji miejskiej oznacza poprawę jakości powietrza oraz zmniejszenie zależności od paliw kopalnych. To jedno z niewielu zeroemisyjnych rozwiązań transportowych, które jest zdolne sprostać wymagającym potrzebom transportu publicznego.
Testowany przez PKM Jaworzno autobus Solaris Urbino 12 hydrogen to całkowicie bezemisyjny, bardzo cichy i komfortowy dla pasażerów oraz kierowcy pojazd. Z wodoru zgromadzonego w zbiornikach na dachu autobusu za pomocą wodorowego ogniwa paliwowego wytwarzana jest energia elektryczna. Jedynym produktem ubocznym tej reakcji jest para wodna. Testy zostały rozplanowane m.in. do obsługi najbardziej obciążonych linii miejskich w Jaworznie, łączących największe osiedla mieszkaniowe. Autobus będzie użytkowany przez cały dzień, 7 dni w tygodniu, i będzie kursował przede wszystkim na liniach nr 303 i 307.
Autobusy zasilane wodorem mogą zaspokoić wszystkie potrzeby komunikacji miejskiej oraz zapewnić korzyści dla pasażerów, kierowców i środowiska. Zasięg takiego pojazdu to nawet 400 km, co wiąże się z rzadszym uzupełnianiem gazu i większą elastycznością tras. Sam proces tankowania jest łatwy i szybki, trwa poniżej 10 minut. Autobusy wodorowe są bardziej komfortowe dla pasażerów z uwagi na mniejsze wibracje silnika, a pojemność samego pojazdu jest większa niż w przypadku autobusów elektrycznych. Uruchamianie autobusu w bardzo niskich temperaturach jest bezproblemowe, dzięki czemu może być wykorzystywany przez cały rok.
Jaworznicki pilotaż jest w pełni zgodny z „Polską Strategią Wodorową do 2030 roku” i wpisuje się w globalne, europejskie i krajowe starania na rzecz wdrażania gospodarki niskoemisyjnej oraz neutralności klimatycznej do 2050 roku, zgodnie z postanowieniami Porozumienia paryskiego. Pilotaż jest również spójny z unijną i polską strategią w zakresie redukcji emisji CO2, wspierając partnerów projektu w realizacji ich strategicznego zobowiązania do przestawienia społeczeństwa na czystszą przyszłość energetyczną.
Źródło informacji: Air Products