Zbadano ślad węglowy wytwarzany w drodze do pracy przez pracowników krakowskiego magistratu. Jakich środków transportu używają urzędnicy i ile generują CO2? Jaki jest poziom świadomości ekologicznej osób zatrudnionych przez Urząd Miasta Krakowa?
Łączny dzienny ślad węglowy, jaki generują pracownicy to około6,00t CO₂ – tak wynika z badań Urzędu Miasta Krakowa i firmy CRIF. Pracownicy Urzędu w drodze do i z pracy najczęściej korzystają z tramwajów (30,76 proc.). Część chodzi pieszo (20,14 proc.) lub dojeżdża prywatnym samochodem (14,08 proc.). Nisko- lub zeroemisyjne środki transportu, takie jak tramwaj, rower, pociąg i chodzenie pieszo stanowią ponad 65 proc. preferowanych sposobów przemieszczania się. Pracownicy zatrudnieni w wydziałach UMK rozmieszczonych w różnych punktach miasta najrzadziej jako środek lokomocji do i z pracy wybierają autobus podmiejski (4,41 proc.), Carsharing (3,62 proc.) i taksówki (1,42 proc.).
– Fakt, że ponad 65 proc. pracowników wybiera nisko- lub zeroemisyjne środki transport umówi o dojrzałości ekologicznej pracowników Urzędu. Każdy kilometr przejechany samochodem to około 150 g CO₂. Zastąpienie tego kilometra tramwajem, rowerem czy spacerem obniża zbiorowy ślad węglowy. Codzienne wybory transportowe pracowników przekładają się na masową skalę CO₂, dlatego każda emisja się liczy. Warto pamiętać, że jedno przeciętne drzewo pochłania średnio ok. 6-7 kg CO₂ rocznie, co pokazuje poziom trudności wyzwania ekologicznego związanego z codziennymi dojazdami – mówi Natalia Iwan, Marketing Manager w CRIF Polska, koordynatorka współpracy z UMK.
Jak przeprowadzono badanie?
Badanie śladu węglowego pracowników UMK to realizacja wspólnych działań proklimatycznych Urzędu z firmą CRIF oraz projektu LIFE-IP EKOMALOPOLSKA, w którym ratusz bierze udział. CRIF udostępnił technologie wykorzystywane podczas certyfikacji firm w ramach ESG.
W marcu 2025 r. urzędnicy zostali poproszeni o wypełnienie ankiety dotyczącej najczęściej wybieranego środka transportu w drodze do i z pracy. Wypełniło ją 22 proc. zatrudnionych w UMK (672 osoby), co pozwoliło na identyfikację ogólnych trendów preferencji transportowych wśród pracowników.Taka analiza nawyków transportowych urzędników miejskich została przeprowadzona w Polsce po raz pierwszy. Ankietowani odpowiedzieli też na pytania związane z obszarem ESG w pracy.
– Ponad 78 proc. badanych deklaruje, że zrównoważony rozwój to temat istotny. Mają w związku z tym konkretne oczekiwania wobec pracodawcy – od energooszczędnych rozwiązań, przez racjonalne zużycie materiałów, po skuteczną segregację odpadów. Chcą być informowani i edukowani o działaniach ESG podejmowanych w Urzędzie. Wielu z nich v
,,,,,. Badanie pokazało też, że podejście do ESG jest dość spójne w całej organizacji, ale istnieją pewne różnice między poszczególnymi stanowiskami i działami. Skuteczne wdrażanie polityki zrównoważonego rozwoju wymaga więc uwzględnienia struktury organizacyjnej Urzędu. Ważne jest też połączenie inicjatyw pracowników ze strategicznym wsparciem kadry zarządzającej – mówi Natalia Gajewska, Doradczyni ds. Klimatu i Środowiska miasta Kraków.
Model do naśladowania dla innych urzędów
Wyniki badania śladu węglowego oraz ustandaryzowany sposób jego realizacji zostanie przekazany do urzędów miast zrzeszonych w ramach projektu NEEST (NetZero Emission and Environmentally Sustainable Territories), którego polskim liderem jest Kraków.
– Nawyki transportowe przekładają się bezpośrednio na emisję gazów cieplarnianych do atmosfery. Właśnie dlatego ESG staje się tematem coraz bardziej priorytetowym dla polskich instytucji. Dzięki ustandaryzowanej metodologii badanie przeprowadzone w Krakowie zostanie powielone w innych miastach. Instytucje będą mogły policzyć ślad węglowy, poznać obecne preferencje transportowe pracowników i opracować skuteczne strategie redukcji emisji. A w efekcie wykazać się transparentnością i odpowiedzialnością wobec społeczeństwa i regulatorów. Krótko mówiąc, budować swoją wiarygodność ESG – wyjaśnia Natalia Iwan z CRIF Polska.
Źródło: Brandscope