Urząd Miasta sprawdził ślad węglowy pracowników. Co się okazało?

Bursztyn Polskiej Energetyki
Fot. Pixabay

Zbadano ślad węglowy wytwarzany w drodze do pracy przez pracowników krakowskiego magistratu. Jakich środków transportu używają urzędnicy i ile generują CO2? Jaki jest poziom świadomości ekologicznej osób zatrudnionych przez Urząd Miasta Krakowa?

Łączny dzienny ślad węglowy, jaki generują pracownicy to około6,00t CO₂ – tak wynika z badań Urzędu Miasta Krakowa i firmy CRIF. Pracownicy Urzędu w drodze do i z pracy najczęściej korzystają z tramwajów (30,76 proc.). Część chodzi pieszo (20,14 proc.) lub dojeżdża prywatnym samochodem (14,08 proc.). Nisko- lub zeroemisyjne środki transportu, takie jak tramwaj, rower, pociąg i chodzenie pieszo stanowią ponad 65 proc. preferowanych sposobów przemieszczania się. Pracownicy zatrudnieni w wydziałach UMK rozmieszczonych w różnych punktach miasta najrzadziej jako środek lokomocji do i z pracy wybierają autobus podmiejski (4,41 proc.), Carsharing (3,62 proc.) i taksówki (1,42 proc.).

– Fakt, że ponad 65 proc. pracowników wybiera nisko- lub zeroemisyjne środki transport umówi o dojrzałości ekologicznej pracowników Urzędu. Każdy kilometr przejechany samochodem to około 150 g CO₂. Zastąpienie tego kilometra tramwajem, rowerem czy spacerem obniża zbiorowy ślad węglowy. Codzienne wybory transportowe pracowników przekładają się na masową skalę CO₂, dlatego każda emisja się liczy. Warto pamiętać, że jedno przeciętne drzewo pochłania średnio ok. 6-7 kg CO₂ rocznie, co pokazuje poziom trudności wyzwania ekologicznego związanego z codziennymi dojazdami – mówi Natalia Iwan, Marketing Manager w CRIF Polska, koordynatorka współpracy z UMK.

Jak przeprowadzono badanie?

Badanie śladu węglowego pracowników UMK to realizacja wspólnych działań proklimatycznych Urzędu z firmą CRIF oraz projektu LIFE-IP EKOMALOPOLSKA, w którym ratusz bierze udział. CRIF udostępnił technologie wykorzystywane podczas certyfikacji firm w ramach ESG.

W marcu 2025 r. urzędnicy zostali poproszeni o wypełnienie ankiety dotyczącej najczęściej wybieranego środka transportu w drodze do i z pracy. Wypełniło ją 22 proc. zatrudnionych w UMK (672 osoby), co pozwoliło na identyfikację ogólnych trendów preferencji transportowych wśród pracowników.Taka analiza nawyków transportowych urzędników miejskich została przeprowadzona w Polsce po raz pierwszy. Ankietowani odpowiedzieli też na pytania związane z obszarem ESG w pracy.

Ponad 78 proc. badanych deklaruje, że zrównoważony rozwój to temat istotny. Mają w związku z tym konkretne oczekiwania wobec pracodawcy – od energooszczędnych rozwiązań, przez racjonalne zużycie materiałów, po skuteczną segregację odpadów. Chcą być informowani i edukowani o działaniach ESG podejmowanych w Urzędzie. Wielu z nich v

,,,,,. Badanie pokazało też, że podejście do ESG jest dość spójne w całej organizacji, ale istnieją pewne różnice między poszczególnymi stanowiskami i działami. Skuteczne wdrażanie polityki zrównoważonego rozwoju wymaga więc uwzględnienia struktury organizacyjnej Urzędu. Ważne jest też połączenie inicjatyw pracowników ze strategicznym wsparciem kadry zarządzającej – mówi Natalia Gajewska, Doradczyni ds. Klimatu i Środowiska miasta Kraków.

Model do naśladowania dla innych urzędów

Wyniki badania śladu węglowego oraz ustandaryzowany sposób jego realizacji zostanie przekazany do urzędów miast zrzeszonych w ramach projektu NEEST (NetZero Emission and Environmentally Sustainable Territories), którego polskim liderem jest Kraków.

Nawyki transportowe przekładają się bezpośrednio na emisję gazów cieplarnianych do atmosfery. Właśnie dlatego ESG staje się tematem coraz bardziej priorytetowym dla polskich instytucji. Dzięki ustandaryzowanej metodologii badanie przeprowadzone w Krakowie zostanie powielone w innych miastach. Instytucje będą mogły policzyć ślad węglowy, poznać obecne preferencje transportowe pracowników i opracować skuteczne strategie redukcji emisji. A w efekcie wykazać się transparentnością i odpowiedzialnością wobec społeczeństwa i regulatorów. Krótko mówiąc, budować swoją wiarygodność ESG – wyjaśnia Natalia Iwan z CRIF Polska.

Źródło: Brandscope

Google News

Bądź na bieżąco. Obserwuj nas w Google News!

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Odpady w Nowej Gospodarce

Wesprzyj nas!

Dołącz do społeczności ekoetos.pl i wspieraj naszą misję! Dzięki Twojemu wsparciu będziemy mogli tworzyć jeszcze więcej wartościowych treści i rozwijać nowe funkcjonalności portalu. Dziękujemy!
Postaw nam kawę na buycoffee.to

Bądź na bieżąco!

Nie lubisz spamu? Świetnie! My gramy czysto. Cenimy Twój czas i nie zasypiemy Cię nieistotnymi wiadomościami.
Zapisz się do newslettera i bądź krok przed innymi!