Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu (STC) rusza od lipca

Od lipca rusza SCT w Warszawie
Od lipca rusza SCT w Warszawie Fot. Pixabay

Wprowadzenie krajowych Stref Czystego Transportu nie obyło się bez gorących emocji i protestów. Od 1. lipca rusza w końcu pierwsza w Polsce SCT w Warszawie. Dzięki niej ma spaść ilość zanieczyszczeń powietrza i poprawić się stan zdrowia mieszkańców. W chwili obecnej wymagania dotyczące stanu technicznego aut są bardzo liberalne.

Za niecały miesiąc zaczną obowiązywać obostrzenia dotyczące pojazdów wjeżdżających do centrum Warszawy. Strefa Czystego Transportu obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic, łącznie 37 kilometrów kwadratowych, czyli 7 procent powierzchni Stolicy. Na tym obszarze ograniczony zostanie wjazd pojazdów emitujących najwięcej trujących spalin.

Strefa Czystego Transportu – wymogi

W pierwszym etapie wdrażania w Warszawie SCT, czyli od 1 lipca 2024 r. zaostrzenia dotyczące samochodów to:

  • Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat);
  • Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 19 lat).

Mieszkańcy Stolicy zwolnieni z wymogów SCT

W pierwszych dwóch etapach wprowadzania SCT w Warszawie, mieszkańcy – formalnie osoby płacące podatki w Stolicy, będą zwolnieni z wymogów. Będzie to pierwsze 3,5 roku od wprowadzenia Strefy. Wymogi mają dotyczyć tylko 3% pojazdów poruszających się po Warszawie.

Osoby zwolnione bezterminowo z wymogów STC

Dwa dodatkowe wyjątki dotyczące zwolnień z wymogów Stref Czystego Transportu to:

  • seniorzy (osoby, które ukończyły 70 lat życia);
  • osoby z niepełnosprawnością.

Wyjątki te zostaną potwierdzone poprzez wydanie specjalnej nalepki.

Wyjątki mają zastosowanie dla warszawiaków oraz seniorów tylko, jeśli przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami pojazdów. Pojazdy zakupione po tej dacie będą musiały spełnić wymogi już od początku obowiązywania strefy.

Wymagań dotyczących SCT nie muszą spełniać też pojazdy specjalne, należące do służb oraz historyczne.

Kary i wyjątki

Przewidziano również tzw. przypadki losowe dotyczące SCT. Każdy cztery razy w roku będzie mógł wjechać do strefy, bez względu na normę emisji spalin, jaką spełnia jego pojazd.

Brak zastosowania się do wymogów SCT będzie traktowany jak wykroczenie drogowe, za które można otrzymać mandat w wysokości 500 zł.

Wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzone, począwszy od 2026 r. co dwa lata.

Google News

Bądź na bieżąco. Obserwuj nas w Google News!

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wesprzyj nas!

Dołącz do społeczności ekoetos.pl i wspieraj naszą misję! Dzięki Twojemu wsparciu będziemy mogli tworzyć jeszcze więcej wartościowych treści i rozwijać nowe funkcjonalności portalu. Dziękujemy!
Postaw nam kawę na buycoffee.to

Bądź na bieżąco!

Nie lubisz spamu? Świetnie! My gramy czysto. Cenimy Twój czas i nie zasypiemy Cię nieistotnymi wiadomościami.
Zapisz się do newslettera i bądź krok przed innymi!
Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu (STC) rusza od lipca | ekoetos.pl