Wprowadzenie krajowych Stref Czystego Transportu nie obyło się bez gorących emocji i protestów. Od 1. lipca rusza w końcu pierwsza w Polsce SCT w Warszawie. Dzięki niej ma spaść ilość zanieczyszczeń powietrza i poprawić się stan zdrowia mieszkańców. W chwili obecnej wymagania dotyczące stanu technicznego aut są bardzo liberalne.
Za niecały miesiąc zaczną obowiązywać obostrzenia dotyczące pojazdów wjeżdżających do centrum Warszawy. Strefa Czystego Transportu obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic, łącznie 37 kilometrów kwadratowych, czyli 7 procent powierzchni Stolicy. Na tym obszarze ograniczony zostanie wjazd pojazdów emitujących najwięcej trujących spalin.
Strefa Czystego Transportu – wymogi
W pierwszym etapie wdrażania w Warszawie SCT, czyli od 1 lipca 2024 r. zaostrzenia dotyczące samochodów to:
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat);
- Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 19 lat).
Mieszkańcy Stolicy zwolnieni z wymogów SCT
W pierwszych dwóch etapach wprowadzania SCT w Warszawie, mieszkańcy – formalnie osoby płacące podatki w Stolicy, będą zwolnieni z wymogów. Będzie to pierwsze 3,5 roku od wprowadzenia Strefy. Wymogi mają dotyczyć tylko 3% pojazdów poruszających się po Warszawie.
Osoby zwolnione bezterminowo z wymogów STC
Dwa dodatkowe wyjątki dotyczące zwolnień z wymogów Stref Czystego Transportu to:
- seniorzy (osoby, które ukończyły 70 lat życia);
- osoby z niepełnosprawnością.
Wyjątki te zostaną potwierdzone poprzez wydanie specjalnej nalepki.
Wyjątki mają zastosowanie dla warszawiaków oraz seniorów tylko, jeśli przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami pojazdów. Pojazdy zakupione po tej dacie będą musiały spełnić wymogi już od początku obowiązywania strefy.
Wymagań dotyczących SCT nie muszą spełniać też pojazdy specjalne, należące do służb oraz historyczne.
Kary i wyjątki
Przewidziano również tzw. przypadki losowe dotyczące SCT. Każdy cztery razy w roku będzie mógł wjechać do strefy, bez względu na normę emisji spalin, jaką spełnia jego pojazd.
Brak zastosowania się do wymogów SCT będzie traktowany jak wykroczenie drogowe, za które można otrzymać mandat w wysokości 500 zł.
Wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzone, począwszy od 2026 r. co dwa lata.