Podróże samolotem stają się bardziej niebezpieczne przez zmiany klimatyczne?

Zdjęcie tytułowe

W ostatnich tygodniach głośno było o kilku niebezpiecznych incydentach w ruchu lotniczym. W konsekwencji turbulencji na pokładzie Boeinga 777-300ER linii Singapore Airlines zginęła jedna osoba. Niedługo potem podobne zdarzenie na pokładzie samolotu linii Air Europa spowodowało, że aż czterdziestu pasażerów zostało rannych. Zdaniem ekspertów nasilenie się takich zjawisk jest efektem gwałtownie postępujących zmian klimatycznych. Czy podróże samolotem nadal są bezpieczne?

Niebezpieczne sytuacje w powietrzu

Samolot linii Singapore Airlines, lecący 21 maja z Londynu do Singapuru, musiał awaryjnie lądować w Bangkoku. Był to efekt groźnego zdarzenia, do jakiego doszło w powietrzu. Boeing 777-300ER, w wyniku turbulencji, zszedł aż o 54 metry w zaledwie 4,6 sekundy. Spowodowało to, że nieprzypięci pasami pasażerowie unieśli się w powietrze i odbijali o elementy pokładu. Trzydziestu z nich odniosło obrażenia, natomiast jedna osoba zmarła.

Niewiele ponad miesiąc później, 1 lipca, samolot hiszpańskich linii Air Europa lecący z Madrytu do Montevideo, również musiał awaryjnie lądować z powodu podobnego zdarzenia. Silne turbulencje wyrzuciły z foteli pasażerów bez zapiętych pasów. Wielu z nich odniosło złamania i obrażenia kończyn lub urazy głowy. Czterdzieści osób trafiło do szpitala, z czego cztery na intensywną terapię.

W międzyczasie doszło też do mniej nagłośnionego przypadku z udziałem maszyny Qatar Airways, lecącej z Kataru do Dublina. Rannych było dwanaście osób, z czego połowa to członkowie załogi.

Więcej szczęścia mieli pasażerowie lecący 22 czerwca z Warszawy do Bukaresztu liniami PLL LOT w złych warunkach pogodowych. Załoga na czas ostrzegła ich przed możliwymi turbulencjami, dzięki czemu zdążyli zająć miejsca i zapiąć pasy.

Czy loty samolotem stały się mniej bezpieczne?

Turbulencje nie są nowym ani rzadkim zjawiskiem. Podróże samolotem od zawsze wiązały się z ryzykiem takiego zagrożenia. Wyróżnia się kilka rodzajów turbulencji:

  • Turbulencje konwekcyjne powstają w wyniku pionowych ruchów powietrza, zazwyczaj w chmurach burzowych, gdy ciepłe powietrze unosi się gwałtownie.
  • Turbulencje mechaniczne wynikają z przeszkód terenowych, takich jak góry, budynki czy drzewa, które zakłócają przepływ powietrza.
  • Turbulencje wiatru wstępującego i zstępującego tworzą się w wyniku ruchów powietrza w pionie, zwłaszcza w chmurach typu cumulus i cumulonimbus, gdzie prądy wstępujące i zstępujące są bardzo intensywne.
  • Turbulencje na froncie atmosferycznym występują na granicy dwóch mas powietrza o różnych właściwościach termicznych i prędkościach.
  • Turbulencje w strefie ścinania wiatru powstają w wyniku różnic prędkości wiatru na różnych wysokościach lub w różnych kierunkach.
  • Turbulencje klarowne występują poza widocznymi chmurami, zazwyczaj na wysokościach przelotowych samolotów, a powstają w wyniku ścinania wiatru na granicach warstw powietrza o różnych prędkościach.
  • Turbulencje termiczne są związane z nagrzewaniem powierzchni ziemi przez słońce, co prowadzi do powstawania prądów wstępujących cieplejszego powietrza.
  • Turbulencje wywołane wirami za obiektami, takimi jak samoloty.

Takie zjawiska mogą, ale nie muszą, być groźne dla pasażerów i załogi. Wszystko zależy od tego, jak silne jest to zjawisko. Niestety, w ostatnim czasie turbulencje stają się częstsze i bardziej intensywne, a wpływ na to ma prawdopodobnie ocieplanie się klimatu.

Tak wynika z badań, jakie przeprowadzili naukowcy z Uniwersytetu w Chicago. Przyjrzeli się danym z ostatnich 40 lat oraz symulacjom komputerowym zakładającym dalsze ocieplanie klimatu i wzrost poziomu dwutlenku węgla w atmosferze. Wnioski są takie, że częstotliwość oraz wielkość turbulencji rzeczywiście wzrosły na przestrzeni czterech dekad i najprawdopodobniej będą dalej rosnąć.

Naukowcy zaznaczają jednak, że w czasie, z którego pochodzą dane, zwiększyła się także liczba lotów, a tym samym szansa na napotkanie turbulencji.

Czy latanie jest niebezpieczne?

Chociaż w ostatnim czasie przybywa incydentów z turbulencjami, tego typu zjawiska są wciąż stosunkowo rzadkie, jak na tak ogromną ilość lotów każdego dnia. Jak wynika z informacji Amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa, w latach 2009-2022 poważne obrażenia podczas takich sytuacji odniosło 163 pasażerów i członków załogi.

Podróże samolotem są na ogół bezpieczne, ponieważ maszyny projektuje się w taki sposób, aby wytrzymały nawet ekstremalne zawirowania powietrza. Poza tym ryzyko turbulencji można ograniczyć już na etapie planowania lotu, mając do dyspozycji szczegółowe dane pogodowe. Jeśli mimo wszystko dojdzie do nieprzewidywalnych zawirowań powietrza, piloci są odpowiednio szkoleni, aby zminimalizować skutki.

Większość tego typu zjawisk nie jest na tyle silna, by istniało zagrożenie dla pasażerów. A, jak uspokajają specjaliści, pomimo dającej się zaobserwować intensyfikacji turbulencji, ryzyko natknięcia się na nie jest niewielkie. Podróżujących, którzy mimo wszystko czują obawy, powinno uspokoić zapięcie pasów, które minimalizują ryzyko obrażeń w przypadku turbulencji.

Autor: Paweł Pałasz

Google News

Bądź na bieżąco. Obserwuj nas w Google News!

Komentarze

  • Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Wesprzyj nas!

    Dołącz do społeczności ekoetos.pl i wspieraj naszą misję! Dzięki Twojemu wsparciu będziemy mogli tworzyć jeszcze więcej wartościowych treści i rozwijać nowe funkcjonalności portalu. Dziękujemy!
    Postaw nam kawę na buycoffee.to

    Bądź na bieżąco!

    Nie lubisz spamu? Świetnie! My gramy czysto. Cenimy Twój czas i nie zasypiemy Cię nieistotnymi wiadomościami.
    Zapisz się do newslettera i bądź krok przed innymi!
    Podróże samolotem stają się bardziej niebezpieczne przez zmiany klimatyczne? | ekoetos.pl