Władze Warszawy w odpowiedzi na interpelację radnego Wiktora Klimiuka przedstawiły wyliczenia kosztów zakupu i eksploatacji autobusów elektrycznych użytkowanych w stolicy.
Jak wynika z uzyskanych przed samorządowca danych, „elektryki” są wyraźnie droższe zarówno w zakupie, jak i użytkowaniu od nowoczesnych autobusów z silnikami diesla.
„Szacunkowy koszt, w przeliczeniu na 1 wozokilometr (za okres 1.11.2020 r. – 31.10.2021 r.), z uwzględnieniem m.in. kosztów: zakupu, amortyzacji, paliwa, napraw i obsługi oraz kosztów stałych spółki wynosi: dla pojazdów zasilanych olejem napędowym – 9,2 zł, dla pojazdów elektrycznych – 11,86 zł” – napisano w odpowiedzi na interpelację radnego.
Odnosząc się do kwestii używanych w autobusach elektrycznych akumulatorów stołeczny ratusz poinformował, że gwarancja na baterie NMC wynosi 6 lat, a LFP 10 lat. Według informacji miasta, zużycie baterii trakcyjnej nastąpi do zmniejszeniu ich pojemności do 80 proc. Zdaniem autora odpowiedzi na interpelację, przed osiągnięciem tego momentu autobusy powinny znaleźć innego nabywcę, któremu przypadnie obowiązek demontażu i utylizacji zużytych ogniw.
Obecnie warszawski ZTM ma 160 „elektryków”, 145 autobusów na gaz i ponad tysiąc z silnikiem diesla.