Współpraca firm Siemens Mobility oraz Deutsche Bahn zaowocowała stworzeniem modelu nowoczesnego pociągu zasilanego wodorem. Innowacyjny w projekcie jest kompletny system wodorowy umożliwiający szybsze tankowanie i sprawniejszą eksploatację.
Mireo Plus H to pierwszy model najnowszego pociągu wodorowego opracowanego przez Deutsche Bahn i Siemens Mobility. Firmy zaprezentowały również specjalną naczepę służącą do przechowywania wodoru w trakcie jazdy. Dzięki niej zasięg pociągu sięga 600 km w wersji dwuwagonowej i 1000 km w wersji trzywagonowej. Pojazd został zaprojektowany w ramach projektu H2goesRail, który pozwoli rozwinąć zeroemisyjną technologię napędu wodorowego w transporcie kolejowym.
Tylko dzięki silnemu systemowi kolejowemu i alternatywnym rodzajom napędów będziemy w stanie wnieść znaczący wkład w walkę ze zmianami klimatu – twierdzi CEO Siemens Mobility, Michael Peter. Co więcej, komentuje, że każdy wodorowy pociąg pomoże zaoszczędzić nawet do 45 000 ton dwutlenku węgla podczas 30 lat eksploatacji. Technologia wodorowa jest wyjątkowo przyjazna dla środowiska, ponieważ emituje jedynie parę wodną.
Specjalny system wodorowy połączony z nową mobilną naczepą pozwoli na szybsze niż kiedykolwiek tankowanie pociągu, co zbliży sprawność eksploatacji Mireo Plus H do standardowych jednostek na olej napędowy. Taki rodzaj pojazdu nie wymaga również zespołu linii trakcyjnych, dlatego będzie mógł dojechać do rejonów dla pociągów elektrycznych. W przypadku wodorowego środka transportu również budowa sieci trakcyjnej jest niepotrzebna, co zmniejsza ogólne koszty.

Deutsche Bahn chce stale rozwijać infrastrukturę wodorową dla osiągnięcia neutralności klimatycznej. Głównym celem projektu takiego jak H2goesRail jest sukcesywne zastępowanie spalinowych środków transportu pierwszorzędnie na poziomie miejskim i regionalnym. Nowy pociąg zostanie zaprezentowany na targach InnoTrans 2022 w Berlinie. Testy Mireo Plus H przypadną na 2023 rok. W ramach próbnego wykorzystania w ruchu publicznym pojazd będzie kursować pomiędzy Tybingą, Horb i Pforzheim.
Źrodło: Siemens Mobility oraz Deutsche Bahn