Czy rowery transportowe zastąpią samochody dostawcze? 

Rowery transportowe użytkowane w transporcie przesyłek
Rowery transportowe użytkowane są przez firmę DPD Fot. DPD

Rozwój sprzedaży internetowej wiąże się ze wzrostem ilości przesyłek do dostarczenia. Z pomocą przychodzą rowery transportowe pracujące bez emisji spalin i hałasu. Korzysta z nich coraz więcej osób prywatnych, firm kurierskich, gastronomicznych, służb miejskich i komunalnych oraz zakładów produkcyjnych. Jaką jeszcze przewagę mają dostawy rowerowe nad transportem samochodowym?

Rowery transportowe, zwane rowerami cargo przejmują coraz większą część dostaw realizowanych w miastach. Powstają lokalne centra dystrybucyjne, pozwalające na przejęcie rowerom transportu „ostatniej mili”.

Czym charakteryzuje się rower transportowy?

Historia roweru transportowego jest tak samo długa jak sama historia rowerów. Transport osób wiąże się z transportem towarów, jest naturalną potrzebą. Wnikliwi badacze tematu mogą doszukać się przedwojennych zdjęć przedstawiających rowery dostawcze. W czasach powojennych pojazdy te przeżyły chwile zapomnienia, po to, aby współcześnie powrócić na ulice wraz z modą na zdrowie, potrzebę czystego powietrza i działania mające na celu zaprzestanie zmian klimatycznych.

Rower transportowy jest rodzajem roweru o szerokości nieprzekraczającej 90 cm. Jest zbudowany w sposób pozwalający na przewóz towarów lub osób. Różni się od rikszy, która służy wyłącznie do przewozu osób, a jej szerokość często przekracza 90 cm. Wśród rowerów transportowych są zarówno rowery dwu, jak i trójkołowe.

Rowery cargo są popularnym środkiem transportu w krajach takich jak Niemcy, Holandia, czy Dania, a od kilku lat podbijają serca Polaków, budząc aplauz, gdyż stanowią ekologiczną i niskobudżetową alternatywę transportu w mieście.

Krajowe dostawy przesyłek elektrycznymi rowerami cargo

Rowery cargo stały się powszechne w handlu i gastronomii, korzystają z nich całe rodziny i osoby indywidualne, a od kilku lat są wykorzystywane także w transporcie przesyłek, np. przez firmę DPD.

220605 DPD 2123 | ekoetos.pl

Fot. Rowery transportowe firmy DPD pojawiają się coraz częściej w przestrzeniach miejskich

Źródło: DPD

Jak dowiadujemy się w DPD, dostawy przesyłek elektrycznymi rowerami cargo DPD Polska realizuje już od 4 lat. Pojazdy te funkcjonują przy DPD Pickup Oddziałach Miejskich, stanowiących lokalne centra dystrybucyjne w sercach miast i są istotnym elementem realizacji zrównoważonej strategii DPD Polska w zakresie niskoemisyjnych dostaw.

W gęsto zaludnionych obszarach centrów aglomeracji, rowery cargo są doskonałym rozwiązaniem. Nie generują spalin i hałasu, są przyjazne dla środowiska oraz mieszkańców, dlatego nieustannie rozwijamy naszą flotę rowerową. Ostatnio nasze rowery trafiły do Tarnowa, Opola, Rzeszowa i Radomia. W efekcie kurierzy DPD korzystający z rowerów działają już w 25 miastach w całej Polsce – mówi Maksymilian Pawłowski, rzecznik prasowy DPD Polska.

– Nie ustajemy w dążeniu do realizacji celu NET-ZERO 2040, czego dowodem jest właśnie wdrożenie dostaw rowerowych w kolejnych polskich miastach. Flota jednośladów – a właściwie trzy śladów – świetnie wpisuje się w miejską przestrzeń, ograniczając emisję hałasu czy spalin – dodaje.

Rzecznik prasowy DPD Polska zwraca uwagę na przewagę rowerów nad autami, ponieważ mogą poruszać się po strefach wydzielonych, zamkniętych czy obszarach trudno dostępnych dla samochodów, a to ma wpływ na efektywność dostaw ostatniej mili.

– Obecnie mamy już blisko 100 rowerów cargo, które dostarczyły ponad 2,5 mln przesyłek do naszych klientów. Wydajność naszego roweru cargo, w zależności od uwarunkowań to 70-90% vana kurierskiego. Średni dzienny dystans, jaki pokonuje kurier na rowerze cargo to 8-12 km w zależności od lokalizacji. Powierzchnia cargo naszego roweru to 1 m3. – mówi Maksymilian Pawłowski.

Transport z wykorzystaniem rowerów cargo wpisuje się w krajowe i europejskie programy dekarbonizacji dostaw, z pewnością będzie nadal się rozwijał.

Google News

Bądź na bieżąco. Obserwuj nas w Google News!

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czy rowery transportowe zastąpią samochody dostawcze?  | ekoetos.pl