Właścicieli starszych aut spalinowych w 2024 roku czekają zmiany, które niekoniecznie ich ucieszą. Jakiś czas temu głośno było o nowej, na razie jednorazowej opłacie od samochodów spalinowych. Niedawno okazało się natomiast, że w przyszłym roku ze stacji benzynowych ma zniknąć benzyna Pb95 z symbolem E5, którą zastąpi dziewięćdziesiątka piątka z oznaczeniem E10. Dla części kierowców oznacza to, że już jej nie zatankują do swoich pojazdów. Na czym polega różnica między tymi paliwami i dlaczego dojdzie do takich zmian na polskich stacjach paliwowych? Które auta nie są kompatybilne z nową benzyną 95-oktanową? Na te pytania odpowie dalsza część artykułu.
Czym różni się paliwo E10 od E5?
Symbole E5 i E10 oznaczają maksymalną zawartość biokomponentów w benzynie, odpowiednio 5% i 10%. Słowem kluczem jest tu maksymalnie. Teoretycznie może się zdarzyć, że paliwo E5 zawiera 4% biokomponentów, a E10 – tylko 2%. Szczegółowe informacje nie są jednak wyświetlane na dystrybutorach, dlatego najbezpieczniej założyć, że benzyna oznaczona jako E10 jest bogatsza w tego rodzaju dodatki niż E5, a tym samym lepiej nie używać jej w przypadku niedostosowanych do tego aut. Dotyczy to przede wszystkim niektórych modeli z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Problemy techniczne po zatankowaniu paliwa z wyższą zawartością biokomponentów mogą mieć też kierowcy starszych samochodów, którzy jeżdżą mało, ponieważ E10 szybciej się starzeje, przyspiesza procesy korozyjne, chłonie wodę z otoczenia, a zimą łatwiej się w nim tworzą korki lodowe.
Dlaczego E10 zastąpi E5?
W tym miejscu należy sprecyzować, że benzyna Pb95 z oznaczeniem E10 już od dawna jest spotykana na stacjach paliw w naszym kraju. Dotychczas obowiązywały jednak przepisy, które nakazywały jednoczesną sprzedaż benzyny E5. Nowe prawo, wchodzące w życie już od stycznia 2024 roku, całkowicie odwraca ten porządek: obliguje do sprzedaży E10 i jedynie pozwala na równoległe oferowanie E5. Dla sprzedawców zapewnienie obu rodzajów dziewięćdziesiątki piątki może nie być opłacalne, dlatego najprawdopodobniej E5 zniknie z większości stacji. Dlaczego w ogóle wprowadzono takie zmiany w przepisach? Chodzi przede wszystkim o redukcję emisji CO2 poprzez dodanie do benzyny bioetanolu. Dodatkowym celem jest zwiększenie zbytu na płody rolne, z których wytwarza się biokomponenty, a także zmniejszenie uzależnienia kraju od produktów ropopochodnych importowanych z zagranicy. Innym pozytywnym skutkiem tej zmiany mogą być niższe wydatki na paliwo, co wynika z mniejszego opodatkowania ekologicznych komponentów.
Jakie samochody mogą tankować E10?
Zdecydowana większość samochodów produkowanych na rynek europejski od 2010 roku jest przystosowana do tankowania benzyny z wyższą zawartością biokomponentów. Wiele starszych aut również nie powinno mieć problemów z jazdą na takim paliwie. Jak jednak upewnić się, czy danemu modelowi E10 nie zaszkodzi? Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało specjalną wyszukiwarkę, w której można sprawdzić kompatybilność swojego pojazdu z tym paliwem. Niestety, jak raportują różne portale motoryzacyjne i nie tylko, rządowa wyszukiwarka nie jest pozbawiona błędów, wynikających najpewniej z niepoprawnego tłumaczenia zagranicznych źródeł. W związku z powyższym, na ten moment polecamy korzystać z innych list kompatybilności, np. przygotowanej przez Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA), dostępnej tutaj. Co w sytuacji, gdy Twój samochód nie może być tankowany paliwem E10? W takim przypadku należy stosować wciąż obecną na wszystkich stacjach benzynę premium Pb98 z symbolem E5.
Autor: Paweł Pałasz