Zakończono pierwsze testy autobusu wożącego turystów nad Morskie Oko

Testy autobusu wożącego turystów na trasie do Morskiego Oka wypadły pozytywnie
Testy autobusu wożącego turystów na trasie do Morskiego Oka wypadły pozytywnie Fot. Pixaby

Pierwszy z modeli autobusów elektrycznych na drodze do Morskiego Oka został przetestowany. Łączny dystans przejazdu wyniósł 472 km, a trasa przebiegała na wysokościach od około 800 do 1400 m n.p.m. Przejeżdżał trasy bez konieczności doładowania baterii w ciągu dnia.

Po ostatnim, głośnym upadku konia wożącego turystów na trasie do Morskiego Oka wiele się wydarzyło. Odbył się „okrągły stół” w sprawie koni wykorzystywanych do pracy ponad siły, źle traktowanych i odchodzących zbyt wcześnie. W rozmowach na zaproszenie Minister Klimatu i Środowiska Pauliny Henning-Kloski wzięli udział m.in. dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego i przedstawiciele organizacji społecznych, w tym „Vivy”. Udało się wypracować porozumienie, które ma być pierwszym krokiem do dobrostanu zwierząt, a docelowo zlikwidowania transportu turystów nad Morskie Oko dorożkami.

Jednym z punktów było rozpoczęcie testów busa elektrycznego wożącego turystów. Testy odbywały się w dniach od 24 maja do 4 czerwca 2024 r. Jak podaje tatrzański Park Narodowy, testowany pojazd wykonywał trzy kursy w ciągu dnia , jeżdżąc pomiędzy Palenicą a Morskim Okiem. Baterie umożliwiły wielokrotne przejazdy bez konieczności dziennego doładowania.

Podano informację, że: „W okresie testów pojazd przewoził głównie osoby z niepełnosprawnościami, łącznie około 200 pasażerów. Opinie na temat komfortu autobusu i jazdy były bardzo pozytywne. W przyszłości jednak należałoby rozważyć zmianę standardowego wyposażenia, które – oprócz 12 miejsc siedzących i od 6 do 10 stojących – oferuje jedynie jedno miejsce dla wózka inwalidzkiego”.

Tatrzański Park Narodowy prowadzi dalsze rozmowy na temat wprowadzenia autobusów elektrycznych jako stałego elementu transportu na drodze do Morskiego Oka. W planie są testy kolejnych modeli. Istnieje konieczność jazd próbnych w zimie, aby móc ocenić ich funkcjonalność i wydajność w trudnych warunkach pogodowych.

Źródło: TPN

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *