Grupa Orlen prowadzi badania nad stworzeniem specjalnej mieszanki asfaltu z domieszką materiałów pochodzących z recyklingu pozostałości ze starych nawierzchni dróg, uznawanych do tej pory za odpad. Jak poinformowała spółka, pierwsze partie mieszanki mogą pojawić się na rynku już w 2022 roku.
„Asfalty te będzie można łączyć z destruktem asfaltowym pochodzącym ze starych dróg. Do tej pory destrukt był klasyfikowany jako odpad, ale decyzją Ministerstwa Klimatu i Środowiska może obecnie służyć jako pełnowartościowy materiał do budowy dróg” – wyjaśnił PKN Orlen.
W ocenie specjalistów Orlenu, nowa mieszanka wykorzystująca pozostałości ze zdjętych nawierzchni jest wystarczająco wytrzymała, a za wykorzystaniem destruktu do ponownego układania dróg przemawiają m.in. doświadczenia niektórych państw UE czy też drogowców z USA, gdzie „odpady” stanowią do 95 proc. składu.
Spółka podkreśla, że „działania te wpisują się w strategię Grupy ORLEN, która konsekwentnie inwestuje w przyjazne środowisku technologie oraz podejmuje działania biznesowe, aby do 2050 roku stać się neutralną emisyjnie”.
Źródło informacji: Orlen Asfalt