Refillomaty sposobem na obniżenie zużycia plastiku

Refillomaty sposobem na obniżenie zużycia plastiku

W Wielkiej Brytanii sieć Lidl uruchomiła pierwszą testową stację typu refill do uzupełnienia substancji piorących, dostępną dla wszystkich konsumentów. Urządzenie stanęło w Kingswinford i jest owocem współpracy z chilijskim start-upem Algramo. Program pilotażowy projektu będzie trwać sześć miesięcy.

Stacje refill to urządzenia zyskujące coraz większą popularność wśród sieci supermarketów i drogerii. Zapewniają uzupełnienie brakującego płynu przez klienta, który dzięki temu nie musi kupować kolejnych plastikowych butelek czy opakowań. Dzięki temu ograniczone zostaje zużycie plastiku, co ma bardzo pozytywny wpływ na środowisko.

Sieć Lidl swój pierwszy automat tego typu postawiła w miejscowości Kingswinford w Wielkiej Brytanii. Zorganizowała go w ramach testów, które potrwają sześć miesięcy, a prowadzone będą we współpracy ze start-upem Algramo. Specjaliści przewidują, że podczas programu zdecydowanie zmniejszy się ilość zużytych plastikowych butelek, a ponowne napełnianie pozwoli zaoszczędzić klientom każdorazowo około 20 pensów.

Zasady korzystania z refillomatu Lidla polegają na tym, że pierwszy zakup musi obejmować butelkę i jej zawartość, za to już przy kolejnym napełnieniu wystarczy jedynie własna butelka wielokrotnego użytku, którą automat napełni w odpowiedniej ilości. Dzieje się to dzięki specjalnej technologii zastosowanej w maszynie, która rozpoznaje konkretne opakowania i automatycznie dozuje ilość, by nie zmarnować żadnej kropli detergentów. Ponadto wszystkie butelki wykorzystywane w tym celu są stuprocentowo zdatne do recyklingu.

Refillomat stojący w sekcji BIO w sklepie Carrefour w Galerii Mokotów
© Carrefour Polska

Podobne rozwiązania są stosowane również w Polsce – wśród najpopularniejszych są refillomaty przygotowane przez spółkę Swapp!, które stanęły w kilku sklepach Carrefour. Biorąc pod uwagę duży potencjał proekologiczny tego typu projektów mamy nadzieję na ich dynamiczny rozwój w najbliższej przyszłości.

Źródło: Lidl GB

Udostępnij artykuł:
FacebookTwitterEmail

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ