Według informacji podanych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, wiceminister Krzysztof Bolesta uczestniczył 4 kwietnia 2024 r. w Kongresie Move 2024. Jest to wydarzenie, które od pięciu lat gromadzi grono kilkuset ekspertów i praktyków z sektora motoryzacyjnego i stanowi okazję do wymiany wiedzy, doświadczeń i idei w obszarze zrównoważonego transportu. W trakcie wystąpień wiceminister odpowiedział na pytania dotyczące największych wyzwań w rozwoju elektromobilności w Polsce oraz strategii rozwoju branży motoryzacyjnej z uwzględnieniem kluczowej roli sektora energetycznego.
„Przejście na elektromobilność nie będzie łatwe. Wymaga zaangażowania producentów, przewoźników towarów oraz użytkowników samochodów. Ponadto musimy wspierać jako państwo również grantowo tą zmianę”
– powiedział podczas kongresu Move 2024 wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta.
Rozmowa na temat podjętych już działań
Podjęte już działania, ich skuteczność oraz możliwe rozwiązania przyspieszenia procesu zeroemisyjnej transformacji stanowiły kluczowy element dyskusji podczas wystąpienia wiceministra Krzysztofa Bolesty.
„W Ministerstwie Klimatu i Środowiska przeznaczyliśmy na projekty w tym obszarze ok 5 mld zł. Pracujemy też nad nowymi. Za chwilę uruchomimy projekt z 2 mld budżetem na instalowanie ładowarek do samochodów ciężarowych. Pracujemy nad kolejnym, z miliardowym budżetem dot. wsparcia do zakupu elektrycznych samochodów ciężarowych”
– dodał wiceminister.
Co opóźnia elektromobilność w Polsce?
Poza rozmowami o wsparciu dla zero-emisyjnych pojazdów i infrastruktury, zarówno w aspekcie finansowym, jak i regulacyjnym, instytucjonalnym oraz edukacyjnym, na spotkaniu poruszone zostały zagadnienia dotyczące polskich uwarunkowań i zagrożeń opóźniających rozwój elektromobilności.
„Niedostosowana infrastruktura to jest problem naszej transformacji nie tylko w sektorze elektromobilności, ale też w elektroenergetyce. W ostatnich latach zabrakło odgórnego nacisku na rozbudowę sieci, więc dziś mamy kolejki jeżeli chodzi o warunki przyłączenia. Robimy wszystko żeby to odblokować. Proces ten jednak wymaga czasu”
– powiedział wiceminister Krzysztof Bolesta.
Jak informuje MKiŚ, wiceminister podkreślił również konieczność rozwoju rynku pracy. Okablowanie, baterie, software będą, jak zaznaczył Bolesta, wymagały nowych kompetencji. Mając to na uwadze Ministerstwo Klimatu i Środowiska wraz z Ministerstwem Edukacji pracują nad rozwiązaniami, które mają służyć rozwojowi rynku pracy związanego z sektorem elektromobilności. Kongres Move 2024 był też okazją do rozmów dotyczących kierunków rozwoju europejskiej gospodarki i branży motoryzacyjnej, wyznaczonych przez Unię Europejską w ramach Green Deal i pakietu Fit for 55.
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska